luvcatz

Direktlänk till inlägg 31 augusti 2013

DÄRFÖR TIGER LÖFVEN OM A-KASSAN

Av luvcatz - 31 augusti 2013 17:48

PUBLICERAD 2013-08-30 18:47

Socialdemokraternas partiledare tiger om en av partiets i särklass dyraste reformer. Och det är en känslig balansakt. Det handlar om ett höjt tak i a-kassan.

I dag är det en av tio som får ut åttio procent av lönen vid arbetslöshet. Taket i a-kassan har inte höjts på mer än tio år och ersättningsgraden har sjunkit gradvis under både S- och M-ledda regeringar.

Samtidigt har S ett höjt tak i a-kassan som en av sina dyraste reformer. Takhöjningen från 680 till 910 kronor per dag kostar 3,5 miljarder kronor enligt det senaste förslaget som presenterades i partiets budgetmotion för 2013. Bara åtgärderna för att bekämpa ungdomsarbetslösheten kostar mer. Och S ligger fast vid a-kasseförslaget också i den kommande budgeten, enligt flera samstämmiga källor till di.se.

Samtidigt har Stefan Löfven i sina nu cirka 20 tal som partiledare bara nämnt arbetslöshetsförsäkringen eller a-kassan vid namn vid ett enda tillfälle. Det var vid LO:s partikongress förra våren. Det visar en genomgång som SvD gjorde i våras och som di.se har följt upp - Stefan Löfven är knäpptyst om a-kassan.

Det är i högsta grad ett medvetet val, enligt den S-märkta statsvetarprofessorn Ulf Bjereld.

”De som vill ha höjd a-kassa vet ändå var man har S. Däremot är man rädd att man genom att tala om ett höjt tak i a-kassan pekas ut av de borgerliga partierna som ett bidragsparti”, säger han.

Om det är rätt val är för tidigt att säga, menar han. Men samtidigt finns en längtan efter att ta ideologisk strid i viktiga frågor och en trötthet på att taktiskt förhålla sig till alliansen.  

”Den längtan finns och den tröttheten finns. Men så länge som de rödgröna har ett så stort övertag som de har och man ser ett regeringsskifte vid horisonten, så är man nöjd med detta. Men om övertaget skulle försvinna så skulle de rösterna göra sig mer hörda. Just nu tiger hälsan still”, säger Ulf Bjereld vidare.

För LO som just nu håller på att utarbeta sin valstrategi är frågan om en högre a-kassa viktig.

”Vi kommer att bilda opinion om den frågan och ha med den i vårt valmanifest”, säger LO:s valledare Elisabeth Brandt Ygeman till di.se.

LO-förslaget går ut på att gradvis höja taket och samtidigt sänka ribban för vilka som kvalificerar sig. Ersättningen ska dessutom stiga i takt med den allmänna prisnivån i samhället. Första året kostar reformen 5 miljarder. Sedan blir det dyrare, men hur mycket vill inte ordföranden Karl Petter Thorwaldsson säga.

”Det är jag inte helt säker på. Förslaget bygger på att vi har en lägre arbetslöshet när det införs”, säger Karl Petter Thorwaldsson till di.se. 
”Hade jag haft en mer säker siffra hade jag inte varit rädd för att säga den”, fortsätter han.

LO:s offensiv kan vara ett problem eller en tillgång för Socialdemokraterna. Vilket det blir ligger i LO:s händer.

”Om LO börjar hacka på Socialdemokraterna för att de inte pratar om a-kassan, så kan det bli en belastning att S inte driver frågan. Men om de inte gör det så kan det vara en draghjälp. Då kan S fortsätta ligga lågt”, säger statsvetarprofessor Jonas Hinnfors vid Göteborgs universitet.

Vad tycker du om att S partiledare inte nämner a-kassan? 
”Jag tror mer att det är en slump”, säger Karl Petter Thorwaldsson till di.se.

Men skulle du önska att Socialdemokraterna tog strid i frågan och var mer ideologiska eller är du nöjd?
”Den viktiga frågan för Socialdemokraterna och för arbetarrörelsen är att vi har den bästa politiken för att sätta människor i arbete. Folk i Sverige är dödsledsna på att vi ska fastna på 8 procents arbetslöshet”, säger han.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av luvcatz - Torsdag 25 jan 19:41

Shooo, nu testar jag att blogga igen!   Jag har haft uppehåll sedan 2017 - var tar tiden vägen? Nu äre ju 2024 i jösse namn.... Ok, livet kom emellan, har hunnit ändra karriär, har hunnit flytta, blivit mormor två gånger och åren har bara passe...

Av luvcatz - 8 april 2016 16:30

Sitter här i vårt omväxlande aprilväder, plus tre idag o inte lika stormigt som igår. Känslan av vårfåglars sång o lite regntunga moln är likadan varje år denna årstid. Alla vet att snart smäller det till o blir vår på riktigt, bara man härdar ut apr...

Av luvcatz - 8 april 2016 12:45

Häromdagen pratade jag med en vän om min nästa resa som är i Juni till Oslo.  - Då har jag besökt alla huvudstäder i Norden sa jag, nu ere dags att sätta huvudstäder i Europa på min bucket list!!!   Vad händer?? Kvällen efter ringer min förstfödd...

Av luvcatz - 27 februari 2016 08:52

wiiii, solen lyser över oss i Nypan idag. Man hör småfåglar kvittra. De e -4 men solen värmer o nånstans känner man att våren är på ingång..... det är framförallt ljuset som har återvänt o de ger hopp om livet.   Februari månad är snart slut, jag har...

Av luvcatz - 22 februari 2016 19:56


Lord, vilken bloggtorka jag har haft..... Inget speciellt som jag haft åsikter om eller heller för den delen velat dela med mig av.... Januari var tack o lov en skööön månad - yes, var på all inclusive två veckors solresa, åkte när snön kom o termome...

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Gästboken - skriv till mig :)

Follow on Bloglovin

Bloggerfy

Fina bloggar

Fråga mig

2 besvarade frågor
Follow on Bloglovin

Tidigare år

google+

Besöksstatistik

Sök i bloggen

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards